کد مطلب:148552 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

نقش اعتراضات امام در بیداری مردم
اعتراضات امام حسین علیه السلام درمورد كشتار بی رحمانه ی معاویه، موجب شد كه معاویه از هر سو آماج اعتراضات شیعیان و آزادگان واقع شود، به گونه ای كه معاویه حالت روانی پیدا كرد و در مورد كشتن حجر بن عدی و یارانش اظهار پشیمانی می نمود.

در تاریخ ابن عساكر آمده: شیعیان و اصحاب امام حسین علیه السلام اجتماع كردند، بعضی گفتند از خداوند بخواهیم تا قتل معاویه را به دست ما انجام دهده. و بعضی مطالب دیگر می گفتند. [1] .

و بعضی مرثیه ها گفتند و بعضی كتاب نوشتند و با وسایل مختلف، معاویه را مورد رگبار اعتراض قرار دادند، و به افشاگری بر ضد آن طاغوت سنگدل پرداختند.

حتی عایشه و حسن بصری و ابو اسحق سبیعی، به معاویه اعتراض كردند. [2] .

همان گونه كه یزید در شام، پس از خطبه ی امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب علیهماالسلام، اظهار پشیمانی می كرد، پدرش معاویه نیز اظهار پشیمانی می نمود و هنگام مرگ می گفت: «ای حجر بن عدی روز من و تو (روز قیامت) روز دراز و سخت است.»

به نقل بعضی این سخن را سه بار گفت.

و می گفت: «سینه ام در مورد حجر، پریشان است، و نگرانم


دوست داشتم او را نمی كشتم» و گاه می گفت: «ویلی منك یا حجر؛ وای بر من در مورد تو از حجر.» [3] .

این بود نمونه هایی از مبارزات قهرمانانه امام حسین علیه السلام با طاغوتهای زمان خود، كه با كمال آگاهی و قاطعیت انجام می شد.

این است كه نام درخشان حسین علیه السلام همیشه با جوش و خروش، خون و فریاد، حركت و قیام و انقلاب همراه است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

«و ان لقتل الحسین فی قلوب المؤمنین حرارة لا تبرد ابدا؛ شهادت حسین علیه السلام آن چنان از احساسات گرم نسبت به او، در دلهای انسانهای با ایمان پدید آورده كه هرگز به سردی نمی گراید.» [4] .



[1] اعيان الشيعه، ط قديم، ج 20، ص 210.

[2] همان مدرك - صلح الحسن شيخ راضي، ص 338 - رجال نجاشي، ص 306.

[3] مراقد المعارف، ج 1، ص 238.

[4] مستدرك الوسائل، ج 2، ص 217.